fbpx

Historie autostanů

Historický karavan

Spaní na střeše: stručná historie autostanů

Autoturistika je stejně stará jako historie automobilismu a cestování dodnes patří mezi oblíbené kratochvíle motoristů na celém světě. Zatímco řada majitelů využívá své auto jen pro přesuny z bodu A do bodu B a přespává v pohodlí hotelových postelí, opravdoví milovníci automobilů své plechové miláčky neopouštějí ani při noclehu.

Od doby, kdy se po světě začaly masově šířit první automobily, motoristé začali přemýšlet, jak nejlépe využit auto i pro přenocování. Ani po více než 100 letech se kultura autoturistiky příliš nezměnila. I dnes jednou z oblíbených variant pro nocleh je využití vlastního automobilu. Ať už jde o lůžkovou úpravu uvnitř vozu, nebo přespání na jeho střeše, své četné zástupce si najdou obě skupiny automobilových cestovatelů. My se dnes podíváme na klíčové milníky v historii střešních autostanů, jejichž popularita neustále stoupá.

Za vůbec první motel na čtyřech kolech lze dnes považovat auto z roku 1909, které bylo speciálně upraveno a sloužilo k rodinným výletům hrdého majitele a jeho rodinky.

Prvním automobilem s upravenou střechou byl autobus Gypsy Van, který byl veřejnosti představen v srpnu 1915 v USA. Tato „cikánská dodávka“ byla zkonstruována ve firmě bratrů Conklinů v New Yorku a vešlo se do ní 11 osob. Na svou dobu měla velkorysou výbavu, ve které dokonce nechyběl sprchový kout, mobilní toaleta, kuchyně nebo rozkládací nábytek. Na střeše auta byl speciální stan pro noclehy. Auto i s pasažéry a 3 členy personálu se vydalo po Lincolnově dálnici až do vzdáleného San Franciska. Hlavní cíl majitelů – udělat propagaci své firmě – byl dokonale splněn a „autobusový hotel“ bratrů Conklinových se těší nebývalé pozornosti po celých Spojených státech.

V roce 1923 si fenoménu autoturistiky všímají i v seriózních časopisech a magazínech, jako je např. Popular Science, který publikoval rozsáhlý návod, jak pohodlně cestovat a přespávat v autech. Autostany jsou zatím okrajovým tématem a spaní na střeše se věnuje několik kutilů-nadšenců. O 4 roky později stejný časopis věnuje auto campingu celé číslo a mimo jiné upozorňuje, že motoristi si na své cesty berou spoustu zbytečností.

V roce 1937 značka Ford představuje limitovanou sérii modelu Ford House Car, který má speciálně upravenou střechu. Není to ještě střešní stan, jen zvýšený strop, aby si mohli cestující stoupnout.

Ve stejném roce byl v USA poprvé představen opravdový stan pro spaní na střeše osobního auta. Složený zhruba 30centimetrový box se jednoduchými úkony za 10 minut proměnil v plnohodnotnou komfortní ložnici pro 2 osoby s ventilací. Součástí stanu byl i speciální žebřík, který bylo nutné připevnit ke kapotě vozu. Ačkoliv tvůrce tohoto řešení dnes není znám, právě s tímto stanem započalo masové šíření autostanů.

Americká automobilka Nash-Kelvinator Corporation uvedla v roce 1940 na trh populární model Nash 600. Součástí volitelného příslušenství u modernizované verze byl velkorysý střešní stan pro 2 osoby.

Začátkem padesátých let minulého století začal zlatý věk žánru „science fiction“. Tato zlatá éra ovlivnila nejen automobilové výrobce, ale také designery autostanů. Zejména těch v USA

Na začátku 60. let 20. století řada výrobců začíná experimentovat – vznikají speciální stany na romantické výlety, do přírody, do extrémního počasí nebo se speciálními vaky pro uskladnění zavazadel. Prim i nadále hrají Spojené státy americké.

Hostesky na automobilovém veletrhu v roce 1969 předvádějí, jak model Dormobile Roma se dokáže snadno proměnit v pohodlnou ložnici.

Na starém kontinentu nechtěli zůstat pozadu a začátkem 70. let se i zde objevilo několik výrobců autostanů. Módní vlny se dokonce chytli ve východoněmecké NDR, kde na přelomu 70. a 80. let vzniklo řešení stanu na střechu oblíbeného Trabantu. Do sbaleného stanu se pohodlně vešly karimatky, spacáky i polštáře. Tento model byl vskutku univerzální – byl navržen tak, že jej bylo možné umístit vedle vozu. Hmotnost prázdného stanu byla necelých 40 kg a jeho součástí byly nosné konstrukce s podpěrkami a úchytkami, podlaha se střešními tyčkami, žebřík a krycí plachta.

Začátkem 80. let svou troškou do mlýna přispěli i v Sovětském svazu, kde představili univerzální autostan AP-1. Díky své nízké ceně si tento stan získal v celém SSSR značnou oblibu. Kupovali si jej majitelé žiguliků, zaporožců, moskvičů nebo dražších volh. Osmatřicetikilogramový stan měl po rozložení velikost 105×210 cm a na jeho složení stačilo 5 minut. Na tento typ autostanu lze v Rusku narazit dodnes.

V další části našeho blogu se podíváme na výhody, které s sebou spaní na střeše aut přináší a proč se těší takové oblibě i v dnešní technologiemi nabité době.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.